Nieuws

Datum 23-04-2018

Sterke stijging bestelautokilometers

Nederlandse bestelauto’s hebben in 2016 zo’n 4,5 procent meer kilometers afgelegd dan een jaar eerder. Vorig jaar reden er meer bestelauto’s rond en gemiddeld zijn met deze bestelauto’s ook meer kilometers afgelegd dan in 2015. Vooral jonge bestelauto’s reden meer.

Dit maakt het CBS bekend in de Jaarmonitor kilometers wegvoertuigen.

Nederlandse bestelauto’s legden in 2016 bijna 17,3 miljard kilometer af. Dit is een stijging van 4,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het is voor het tweede jaar op rij dat de bestelauto’s meer zijn gaan rijden. Dit heeft vooral te maken met een toename van het aantal bestelauto’s. Ten opzichte van een jaar eerder is dit aantal met 3,6 procent gestegen. Ook worden met bestelauto’s gemiddeld iets meer kilometers afgelegd. In 2016 werd met bestelauto’s gemiddeld 18,3 duizend kilometer gereden, bijna 1 procent meer dan een jaar eerder.

Aantal afgelegde kilometers nog niet op niveau van voor de crisis

De toename van het aantal bestelautokilometers hangt samen met de aantrekkende economie. De laatste jaren is onder andere in de bouwnijverheid en de groot- en detailhandel, de sectoren waar de meeste bestelauto’s geregistreerd staan, een omzetstijging te zien. Het aantal afgelegde kilometers door bestelauto’s ligt echter nog niet op het niveau van voor de crisis. In 2008 werd in totaal 17,9 miljard kilometer met bestelauto’s gereden.

Sterkste stijging gemiddeld jaarkilometrage jonge bestelauto’s

De groei van het aantal afgelegde kilometers komt voor een groot deel voor rekening van de bestelauto’s van nul en één jaar. Deze groep bestelauto’s is in aantal gegroeid en is gemiddeld meer gaan rijden.

De grootste stijging van het gemiddeld aantal gereden kilometers is te zien bij de allerjongste bestelauto’s, de nuljarigen. Gemiddeld reden deze bestelauto’s in 2016 bijna 17,3 duizend kilometer, 6,8 procent meer dan een jaar eerder.

Ook de één jaar oude bestelauto’s rijden meer kilometers. Gemiddeld zijn ze 5,6 procent meer gaan rijden ten opzichte van 2015. Met gemiddeld 30,5 duizend kilometer in 2016, reden deze auto’s het meest. Dat nuljarige bestelauto’s gemiddeld minder kilometers rijden dan eenjarige komt doordat deze auto’s in de loop van het jaar zijn aangeschaft en niet het hele jaar hebben kunnen rijden.
Bestelauto’s van twee jaar of ouder reden in 2016 gemiddeld ongeveer evenveel als een jaar eerder.

Zware bestelauto’s steeds populairder

Wat betreft het maximaal beladen gewicht behoren de meeste bestelauto’s (55 procent) tot de categorie 2 001 tot en met 3 000 kilogram. Met deze bestelauto’s zijn in 2016 ook de meeste kilometers afgelegd, namelijk 9,7 miljard. In vergelijking met 2015 is dit een groei van 5,7 procent. Daarmee is deze groep verantwoordelijk voor maar liefst 70 procent van de totale groei in afgelegde bestelautokilometers.

De zwaarste bestelauto’s, met een maximaal beladen gewicht hoger dan 3 000 kilogram, hebben vorig jaar 4,6 miljard kilometer gereden, bijna 6,9 procent meer dan in 2015. Niet alleen zijn er zware bestelauto’s bijgekomen, ook zijn ze gemiddeld meer gaan rijden.

De populariteit van deze bestelauto’s neemt al jaren toe. In de afgelopen tien jaar is hun aantal met 35,7 procent toegenomen. De gemiddelde afstand die ze jaarlijks afleggen nam tegelijkertijd met 5,2 procent toe. Het totaal aantal afgelegde kilometers van deze zware bestelauto’s is daarmee in de afgelopen tien jaar gestegen met 43 procent.

De lichtere bestelauto’s, met een maximaal beladen gewicht van 2 000 kilogram of minder worden minder gebruikt: het aantal én het gemiddelde jaarkilometrage dalen sterk. Ook dit is een trend die al geruime tijd zichtbaar is. Hun aandeel in het totaal aantal afgelegde kilometers neemt door de jaren heen dan ook steeds verder af, van ruim 27 procent in 2006 naar ruim 17 procent in 2016.

Bron: Automobielmanagement.nl


Ford Transit verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2018

Tijdens het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management is de Ford Transit vandaag uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2018. Het is voor de tweede maal dat dit grootste model uit het Ford bedrijfsautogamma deze titel wint. Tweede werd de Mercedes-Benz Sprinter, derde de Ford Transit Courier.

Ford Transit verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2018.

De Ford Transit behaalt op vrijwel alle niveaus hoge scores, maar weet zich vooral van de nummer twee in de lijst (Mercedes-Benz Sprinter, een directe concurrent) te onderscheiden met zijn veel lagere kilometerkosten, zowel als het gaat om leaseprijs als brandstof. Het behaalde puntental is hier bijna tweemaal zo hoog, terwijl de Mercedes bij andere criteria soms juist boven de Ford uitsteekt. Zoals het een moderne Ford-bestelwagen betaamt, staan de rijeigenschappen van de Transit op hoog niveau, waarbij er speciaal lof is voor de nieuwe 2,0-liter EcoBlue dieselmotor, die vooral beduidend zuiniger is dan de oude 2.2-motor. Veel punten zijn er ook voor de volledigheid van het gamma en de unieke mogelijkheid om te kiezen tussen voor-, vier- en achterwielaandrijving.

37 deelnemers
Aan de verkiezing Bestelauto van het Jaar nemen jaarlijks automatisch alle in Nederland leverbare gesloten bestelauto’s met een GVW tot 3.500 kg deel. Dit betekent dat er dit jaar 37 verschillende modellen meedongen naar deze belangrijke prijs, waarvoor de jury niet alleen de kwaliteiten van de bestelauto’s beoordeelt, maar ook die van de betreffende importeur en dealers. In de verkiezing hebben ook oudere modellen de kans om er met de winst vandoor te gaan. Dat bewijst de Ford Transit, beoordeeld in de uitvoering 350 met voorwielaandrijving, die de titel van 2015 won en vorig jaar op de tweede plaats eindigde. De jury bestaat uit bedrijfsautospecialisten van leasemaatschappijen, wagenparkbeheerders en vakjournalisten.

Uitslag is afspiegeling markt
Peter Brouwer, hoofdredacteur van Automobiel Management en voorzitter van de jury: “Ford scoort als merk erg goed; het is met hun complete gamma in de top-10 vertegenwoordigd. Hetzelfde geldt voor Mercedes-Benz, terwijl Volkswagen er zowel met de Crafter als de Caddy aanwezig is. Hierdoor bezetten de genoemde drie merken samen de bovenste negen posities, hetgeen overigens een afspiegeling is van de huidige bestelautomarkt, waarin achtereenvolgens Volkswagen, Mercedes-Benz en Ford het populairst zijn. Het enige andere merk in onze top-10 is Peugeot met de Expert. Voor Ford geldt speciale bewondering voor de snelle en effectieve manier waarop de dealers zich als Transit Centrum hebben aangepast aan de wensen van bedrijfsautoklanten. Al met al een fraai totaalpakket, waarmee de grote Ford zich terecht de Bestelauto van het Jaar 2018 mag noemen.”

De top-10 ziet er dit jaar als volgt uit:
1. Ford Transit
2. Mercedes-Benz Sprinter
3. Ford Transit Courier
4. Ford Transit Connect
5. Volkswagen Crafter
6. Ford Transit Custom
7. Mercedes-Benz Vito
8. Volkswagen Caddy
9. Mercedes-Benz Citan
10. Peugeot Expert

Over de verkiezing
De prestigieuze titel wordt jaarlijks toegekend aan de bestelauto die temidden van alle leverbare merken en modellen de beste combinatie biedt van de aspecten leaseprijs, brandstofkosten, functionaliteit, comfort, veiligheid, rijeigenschappen, de volledigheid van het levergamma en de uitstraling; daarnaast speelt de kwaliteit van de import- en dealerorganisatie een grote rol in de beoordeling. Aan de verkiezing doen automatisch alle leverbare bestelauto’s tot 3,5t GVW mee, in vier verschillende gewichtsklassen.

De negenkoppige, volstrekt onafhankelijke jury bestaat uit mensen uit de dagelijkse praktijk van de bestelauto. Het gaat om vertegenwoordigers van leasemaatschappijen die een adviserende rol vervullen voor klanten met bestelauto-wagenparken, om fleetowners die dergelijke parken beheren en om in bedrijfsauto’s gespecialiseerde journalisten.

Bron: Automobielmanagement.nl

—————————————————————————————————————————————————

Datum: 04-04-2017,

Bestelautoverkoop pakt draad weer op; maart +7,6%, Q1 +7,1%

Vorige maand werden 8.230 nieuwe bestelauto’s afgeleverd, tegenover 7.646 stuks in maart 2016, een toename van 7,6 procent.

De bestelautoverkopen staan na de plotse daling in februari nog steeds royaal in de plus. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon.

In januari tot en met maart werden dit jaar in totaal 22.850 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, tegenover 21.341 stuks in dezelfde periode in 2016, een toename van 7,1 procent. De prognose voor het gehele jaar staat ongewijzigd op 75 duizend stuks. In 2016 werden er nipt meer dan 70 duizend stuks genoteerd, wat toen het beste jaarresultaat sinds 2008 was.

Met uitzondering van Mercedes-Benz en Iveco zien de tien belangrijkste merken dit jaar hun bestelauto-afzet klimmen. Opvallend is de sterke volumegroei van de PSA-merken; Peugeot +25,9%, Opel +9,6% en Citroën + 31,8%. Volkswagen groeit iets minder dan de markt en ziet haar marktaandeel vrijwel stabiliseren op 23,9 procent.

Opgeteld over drie maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (5.463 stuks/ 23,9% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (3.605/15,8%), 3. Ford (2.806/12,3%), 4. Renault (2.633/11,5%) en 5. Peugeot 2.313/10,1%)

De vijf bestverkochte modellen in het eerste kwartaal zijn: 1. Volkswagen Caddy (2.506 stuks/11,0% marktaandeel), 2. Volkswagen Transporter (2.258/9,9%), 3. Mercedes-Benz Sprinter (1.599/7,0%), 4. Opel Vivaro (1.245/5,5%) en 5. Mercedes-Benz Vito (1.235/5,4%).

————————————————————————————————————————————————–

Drie op de tien bedrijfsbestelauto’s gebruikt in bouw

In 2015 stonden er in Nederland bijna 908 duizend bestelauto’s geregistreerd. De meeste bestelauto’s staan op naam van bouwbedrijven. In 2014 waren dit er ruim 233 duizend, bijna 30 procent van alle bestelauto’s op naam van bedrijven. Ook de groot- en detailhandel heeft veel bestelauto’s in gebruik.

Dit meldt het CBS op haar website. Binnen de bouwsector worden de meeste bestelauto’s gebruikt door bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw. Dit zijn bedrijven gespecialiseerd in de bouw van woningen en bedrijven. Daarnaast worden veel bestelbusjes gebruikt door bedrijven die installaties aanleggen in gebouwen, zoals loodgieters en elektriciens.

Jonge bestelauto’s, veel kilometers
Bestelauto’s zijn over het algemeen jonger in bouwbranches waar veel gereden wordt. In 2014 was een bestelauto in de bouw gemiddeld 7,4 jaar oud en reed hij 18,3 duizend kilometer. Bedrijven met als hoofdactiviteit het leggen van kabels en buizen, rijden gemiddeld het meest met hun bestelauto, ruim 24 duizend kilometer in 2014. Zij hebben ook relatief jonge bestelauto’s in gebruik die vaak geleased worden.

Binnen de bouw leggen bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw gemiddeld de minste kilometers af met hun bestelauto, 16,5 duizend kilometer. Het zijn relatief vaak eenmanszaken met naar verhouding oude bestelbussen. Gemiddeld zijn hun bestelauto’s 8,4 jaar. Leasebestelauto’s komen in deze branche een stuk minder voor.

—————————————————————————————————————————————————–

Bestelautoverkoop stijgt met 22%
bedrijfswagen nieuws

Vorig jaar werden 70.398 nieuwe bestelauto’s afgeleverd, tegenover 57.702 stuks in 2015, een toename van 22,0 procent.

De bestelautoverkopen zijn hiermee al 26 maanden onafgebroken beter dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Inhaalvraag in een aantrekkende economie wordt als voornaamste reden gezien voor deze verkoopgroei die zich overigens geheel volgens prognose van het kennisbureau ontwikkelt. De einsstand voor 2016 is niettemin het hoogste jaarresultaat sinds 2008.
Met uitzondering van Mercedes-Benz groeien de vijf belangrijkste merken in 2016 allemaal harder dan de markt. Marktleider Volkswagen ziet haar marktaandeel klimmen naar 22,9 procent, Mercedes-Benz valt licht terug naar 15,5 procent. De top-5 wordt gecompleteerd door Ford (13,5 % marktaandeel), Renault (12,3%) en Peugeot (9,8%).
Best verkochte bestelautomodellen 2016 is – evenals in 2015 – de Volkswagen Caddy. Het modellenpodium wordt gecompleteerd door de Volkswagen Transporter en de Mercedes-Benz Sprinter.

Bron: Automobielmanagement.nl